Çıpalama Yanılgısı Nedir?
Çıpalama yanılgısı, zeka testlerinin veya diğer türlü performans testlerinin sonuçlarının karşılaştırılması sırasında meydana gelen bir yanılgıdır. Çıpalama yanılgısı, tüm öğrencilerin zeka veya performans performanslarının yüksek olduğu bir grup içerisinde, bazı öğrencilerin öteki öğrencilere göre daha yüksek puan aldıklarını varsaymaktadır. Yanılgı, öğrenciler kendi aralarında karşılaştırılırken, testin kendisini kötüye kullanarak veya çok yüksek puanlar elde edip sonraki testlerde düşük puanlar elde ederek çözümlenmesini varsaymaktadır.
Çıpalama yanılgısının kaynağı, öğrencilerin kendi aralarındaki farklılaşma veya testin çözümlenmesiyle ilgilidir. Öğrencilerin arasındaki farklılaşma, her öğrenciyi farklı testleri çözmek için kullandıkları kompleks stratejilere göre değişebilir. Buna ek olarak, öğrenciler, testin kendisini kötüye kullanma veya kolay fakat çok yüksek puanlar elde etme stratejilerini kullanarak, daha yüksek puanlar elde edebilir.
Çıpalama yanılgısının önlenmesi için, öncelikle öğrencilerin zeka veya performans testleri için güvenilir stratejileri kullanmaları önemlidir. Zeka veya performans testleri için güvenilir stratejiler, öğrencilerin testin kendisini kötüye kullanmamasını veya çok yüksek puanlar elde etmek için kolay stratejileri kullanmamasını gerektirir. Ayrıca, öğrenciler arasındaki farklılaşmayı azaltmak için, öğretmenlerin öğrencilerin farklı stratejileri denemelerine izin vermeleri önerilmektedir.
Son olarak, çıpalama yanılgısının önlenmesinde, öğrencilerin sonuçlarının ölçülebilir ve karşılaştırılabilir bir biçimde değerlendirilmesi önemlidir. Bu, öğrencilerin testlerinin kolay veya çok yüksek puanlar elde etmek için kullandıkları stratejileri ortaya çıkarmasını veya öğrencilerin kendi aralarındaki farklılaşmasını göstermek için çeşitli yöntemler kullanılarak yapılmalıdır.
Çıpalama yanılgısı, öğrencilerin performans testleri çözmek için kullandıkları stratejilerin veya öğrencilerin kendi aralarındaki farklılaşmanın, öğrencilerin sonuçlarının yanlış değerlendirilmesine neden olan bir yanılgıdır. Çıpalama yanılgısını önlemek için, öncelikle öğrencilerin güvenilir stratejileri kullanmaları, öğrencilerin arasındaki farklılaşmayı azaltmak için öğretmenlerin öğrencilerin farklı stratejileri denemelerine izin vermeleri ve öğrencilerin performanslarının ölçülebilir ve karşılaştırılabilir bir biçimde değerlendirilmesi gereklidir.